خانه / مقالات / قرآن / تدبر، تعقل ،تفکر / تدبردرقرآن شمارۀ 16

تدبردرقرآن شمارۀ 16

تدبر در قرآن شمارۀ 16«ادامۀ بحث صلوات»

پرسش : خاصیت صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام با آن شرایطی که گفته شد چیست؟

پاسخ : وقتی به پیامبر ص صلوات می فرستیم شامل برکاتی می شویم آن برکات عبارت است از خروج از ظلمت کفر به سوی نور هدایت

شواهد : یک : بقره / 257/ ص43: اللَّهُ وَلىِ‏ُّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلىَ الظُّلُمَاتِ  أُوْلَئكَ أَصْحَبُ النَّارِ  هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ

خدا سرپرست و كارساز كسانى است كه ايمان آورده باشند، ايشان را از ظلمت‏ها به سوى نور هدايت مى‏كند و كسانى كه (به خدا) كافر شده‏اند، سرپرستشان طاغوت است كه از نور به سوى ظلمت سوقشان مى‏دهد، آنان دوزخيانند و خود در آن بطور ابد خواهند بود

 دوم : مائده / 16 / ص110: يَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلىَ‏ صرَِاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

 نور- نبوت- و كتابى كه خدا بوسيله آن پيروان خوشنودى خويش را به طرق سلامت هدايت مى‏كند، و آنان را به اذن خود از ظلمت‏ها به سوى نور خارج ساخته به سوى صراط مستقيم هدايت مى‏كند

 سوم:ابراهیم / 1/ ص255:  الر كِتَابٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلىَ‏ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الحَْمِيدِ/ اين كتابى است كه به تو نازل كرديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از ظلمتها خارج و به سوى نور كه راه خداى عزيز و ستوده است ببرى  چهارم : ابراهیم / 5/ ص255: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسىَ‏ بَِايَتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ وَ ذَكِّرْهُم بِأَيَّئمِ اللَّهِ  إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّكلُ‏ِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ/ ما موسى را با معجزه‏هاى خويش فرستاديم (و دستور داديم) كه اى موسى! مردمت را از ظلمتها به سوى نور بيرون آر و ايام اللَّه را بيادشان آر كه در اين، (يادآورى)، براى هر صبور شكرگزارى عبرتى هست

پنجم : حدید/ 9/ ص538: هُوَ الَّذِى يُنزَِّلُ عَلىَ‏ عَبْدِهِ ءَايَاتِ  بَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَكمُ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ إِنَّ اللَّهَ بِكمُ‏ْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ

 او كسى است كه آياتى روشن بر بنده خود نازل كرد، تا شما را از ظلمت‏ها به سوى نور بيرون كند، و به درستى خدا نسبت به شما رؤوف و رحيم است

  ششم: طلاق /11/ص559: رَّسُولًا يَتْلُواْ عَلَيْكمُ‏ْ ءَايَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ مَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنهَْارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا  قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا

رسولى فرستاده تا آيات خدا را براى شما بخواند، آياتى كه روشن است، تا خدا آنهايى را كه ايمان آورده و اعمال صالح مى‏كنند از ظلمت‏ها به سوى نور بيرون كند. و كسى كه به خدا ايمان مى‏آورد و عمل صالح مى‏كند خدا او را به بهشت‏هايى داخل مى‏كند كه نهرها از زير درختانش جارى است بهشت‏هاى جاودانه كه ايشان تا ابد در آن خواهند بود و خدا چه نيكو كرده است رزق چنين كسان را

هفتم : حدید/9/ص 538  : هُوَ الَّذِى يُنزَِّلُ عَلىَ‏ عَبْدِهِ ءَايَاتِ  بَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَكمُ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ إِنَّ اللَّهَ بِكمُ‏ْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ

 او كسى است كه آياتى روشن بر بنده خود نازل كرد، تا شما را از ظلمت‏ها به سوى نور بيرون كند، و به درستى خدا نسبت به شما رؤوف و رحيم است

هشتم : الأحزاب/41تا 44 ص 423: يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا

 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! ياد آوريد خدا را، ياد بسيار

وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً« و صبح و شام تسبيحش بگوييد »

هُوَ الَّذِى يُصَلىّ‏ِ عَلَيْكُمْ وَ مَلَئكَتُهُ لِيُخْرِجَكمُ مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلىَ النُّورِ  وَ كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا

 اوست كسى كه بر شما درود مى‏فرستد، و نيز ملائكه او، تا شما را از ظلمت‏ها به سوى نور در آورد، و خدا به مؤمنان مهربان است

احزاب / 44/ ص424: تحَِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ  وَ أَعَدَّ لهَُمْ أَجْرًا كَرِيمًا

 تحيتشان در روزى كه او را ديدار كنند سلام است، براى ايشان اجرى محترمانه فراهم كرده است

قابل توجه آن که در اول آیه 41  احزاب آمده : يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ  و در آیه 43 :هُوَ الَّذِى يُصَلىّ‏ِ عَلَيْكُمْ: و در اینجا ضمیر در « عَلَيْكُمْ» به « يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ» بر می گردد و خداوند و ملائکه صلوات بر مؤمنین می فرستند و آنها را از ظلمات خارج می کنند.

پرسش معنای ظلمت چیست؟  

پاسخ : معنای ظلمت  تاریکی است  و این تاریکی انواعی دارد و از جهل و شرک سرچشمه می گیرد.  شک،شرک،وهم،گمراهی(ضلالت)،جهل، ذنب (گناه) ،یأس و غیره

در سورة الأنعام/63/ص 135 : قُلْ مَن يُنَجِّيكمُ مِّن ظُلُمَاتِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضرَُّعًا وَ خُفْيَةً لَّئنِ‏ْ أَنجَئنَا مِنْ هَاذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ  بگو چه كسى مى‏رهاند شما را از تاريكى‏هاى صحرا و دريا، مى‏خوانيد او را به زارى و پنهانى، و مى‏گوئيد: اگر خدا برهاند ما را از اين شدايد، البته از شكرگزاران خواهيم بود

امام باقر (ع) می فرماید تأویل ظُلُمَاتِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ : الدنیا بحرٌ عمیق (دنیا دریای عمیقی است و ظلمات بحر، ظلمات در دنیاست.)

   بر این مبنا ظلمات تقسیم شده است به ظلمات جهل، وهم، شک ،ذنب،یأس و شرک و…

توجه :شک ظلمتی است که از آن شرک تولید می شود.

در دعای مطالعه می خوانیم : اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنا اَبْوابَ رَحْمَتِكَ وَانْشُرْ عَلَيْنا خَزائِنَ عُلُومِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.

 خدايا مرا بيرون آور از تاريكى‏هاى‏ وهم،و به نور فهم گرامى‏ام بدار،خدايا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا،و خزانه‏هاى علومت را بر ما باز كن به مهربانى‏ات اى مهربان‏ترين مهربانان.

 البته آنچه در قرآن کریم بر آن تأکید شده است ظلمت ضلالت است. خداوند راه صراط مستقیم را روشن قرار قرار داده است اگر از این صراط بیرون روید به تاریکی دچار می شوید.

 در پایان آیه 43 احزاب :لِيُخْرِجَكمُ مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلىَ النُّورِ  وَ كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا

 رحیم صفت خاص پروردگار عالم است و معلوم می شود این رحمت خاصه مخصوص مؤمنین است و مؤمنین کسانی هستند که امر صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيمًا را امتثال می کنند.

***نکته:  ازتقابل بین دو آیة 43 و 56 احزاب به این نتیجه می رسیم که خداوند و ملائکه علی الدوام  بر پیامبر و اهل بیت (ص)  صلوات می فرستند و خداوند نیز با مؤمنینی که بر پیامبر صلوات می فرستند  همین معامله را می کند.

 *** نکته : صلوات چون ابراز محبت است حسنه است و هر حسنه(صلوات) را خدا 10 حسنه قرار می دهد  و خداوند به برکت آن ما را از ظلمات خارج می کند.

پرسش : «آل» در صلوات از کجا آمده است؟

پاسخ :وقتی آیة 56 سورة احزاب نازل شد مردم نزد رسول خدا آمدند و گفتند: ما چگونه بر شما سلام دهیم.

حضرت فرمودند: اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیتَ علی ابراهیم و علی آل ابراهیم.

پرسش : از خداوند می پرسیم، چگونه بر پیغمبر سلام دهیم؟

  پاسخ :خداوند یک سلام تفصیلی دارد یک سلام اجمالی.

 سلام اجمالی: سورة نمل/59 : قُلِ الحَْمْدُ لِلَّهِ وَ سَلَامٌ عَلىَ‏ عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى  ءَاللَّهُ خَيرٌْ أَمَّا يُشْرِكُونَ

  بگو ستايش  مخصوص خداى يكتا است و درود بر بندگان برگزيده‏اش، آيا خدا بهتر است يا آن چيزهايى كه به جاى وى مى‏پرستند و شريك او مى‏گيرند؟

پرسش :عباد مصطفی چه کسانی هستند؟

 سورة آل عمران/ 33/ص54: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى ءَادَمَ وَ نُوحًا وَ ءَالَ إِبْرَاهِيمَ وَ ءَالَ عِمْرَانَ عَلىَ الْعَالَمِينَ/ خداى تعالى آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه مردم برگزيد

پس پیامبر ص و آل او از عباد مصطفی یعنی برگزیده هستند

پرسش: آیا خداوند می پرسیم ، شما چگونه بر انبیاء الهی سلام دادید؟

پاسخ :یک :سورة صافات/79/ص449 : سَلَامٌ عَلىَ‏ نُوحٍ فىِ الْعَالَمِينَ

 سلام بر نوح در همه عالميان

 دو :سورة صافات/109 و 110 /ص450: سَلَامٌ عَلىَ إِبْرَاهِيمَ

 سلام بر ابراهيم

 كَذَالِكَ نجَْزِى الْمُحْسِنِينَ

 ما اين چنين نيكوكاران را جزاء مى‏دهيم

حضرت موسی فرزند لاوی (برادر یوسف) است و حضرت یوسف پسر حضرت یعقوب(اسرائیل در لغت به  معنی عبد الله است) و حضرت یعقوب پسر حضرت اسحاق.

حضرت موسی از ذریة حضرت ابراهیم هستند و از بنی اسرائیل.

 سه :سورة صافات/120/ص450 : سَلَامٌ عَلىَ‏ مُوسىَ‏ وَ هَرُونَ

 سلام بر موسى و هارون

 چهار :سورة صافات/181 /ص452: وَ سَلَامٌ عَلىَ الْمُرْسَلِينَ

 و سلام بر فرستادگان

 پنج : سورة صافات/130 / ص451: سَلَامٌ عَلىَ إِلْ‏يَاسِينَ

 سلام بر آل ياسين

*توجه : ال یاسین با الیاس فرق دارد چون  در سورة صافات/123/ص459 می خوانیم : وَ إِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ

 و به درستى كه الياس از پيامبران بود

*در این آیه مقصود ، الیاس است که  یکی از  پیامبران الهی است  ولی مقصود خداوند از « إِلْ‏يَاسِينَ» در آیة 130 سورة صافات، سلام به رسول خدا و آل رسول خداوند است.

پرسش:یاسین چه کسی است؟

  پاسخ :سورة یس/4-1/ص440: يس/ وَ الْقُرْءَانِ الحَْكِيمِ

 به قرآن سراسر حكمت سوگند

إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ

  كه تو به درستى و به يقين از مرسلين هستى

 عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

  و بر صراط مستقيم قرار دارى

*انک خطاب به شخص رسول است.

  و به تعبیر حضرت رضا(ع) ، مراد از کلمة یاسین، حضرت محمد(ص) است.

نتیجه: پس خداوند در سورة صافات، روش سلام دادنش به رسول اکرم غیر از بقیة انبیاء است.به بقیة انبیا نفرموده است: سلامٌ علی آل..

  و فقط به پیامبر اکرم فرموده است (سَلَامٌ عَلىَ إِلْ‏يَاسِينَ). یعنی هم به پیامبر و هم به آل ایشان سلام داده است.

پس اگر ما بخواهیم بر پیامبر سلام دهیم و تابع سلام دادن خدا باشیم طبق آیة 130 سوره صافات باید «آل» را به وجود پیامبر ضمیمه کنیم.

پس هر کس «آل» را از صلوات حذف کند میوة صلوات که خروج کامل از همة ظلمت هاست محقق نخواهد شد زیرا جزای صلوات فرستادن این است که خداوند به همراه فرشتگان بر ما صلوات خواهد فرستاد.

پس جزای صلوات فرستادن این است که :/  هو الذی یصلی علیکم و ملائکة لیخرجکم من الظلمات.

   سورة احزاب/56/ ص426 : إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِ‏ِّ  يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيمًا

قسمت هائی را بیان کردیم حالا در بارة و  سلموا تسلیما روایتی را بشنوید

  روایت: در مجمع الصلوات میرزا حسن نایینی:    پیامبر(ص) در آسمان چهارم ملکی را مشاهده کرد و آن ملک به او عرضه داشت که: یا رسول‌الله 2000 سال است که مشغول خواندن نمازی هستم و 500 سال را در هر یک از عناصر نماز، از قیام و قعود و رکوع و سجود گذراندم و می‌‌خواهم این نماز را به تو پیشکش کنم.

پیامبر(ص) فرمودند من نیازی به نماز 2000 ساله تو ندارم. ملک گفت می‌خواهم نماز را به پیروان تو پیشکش کنم. پیامبر(ص) فرمود خدا ذکری را به امت من اعطا کرده که ثواب آن از نماز 2000 ساله تو بیشتر است و آن ذکر، ذکر صلوات بر من و آل من است.   امام صادق (ع) فرمودند: سلموا ، ظاهرش یعنی بر او سلام بفرست و تأویل آیه یعنی بر او تسلیم شوید.هر کس تسلیم رسول شود و ولایت امیرالمؤمنین را قبول کند آن وقت آن صلوات بیش از بیست هزار سال برای او  فضیلت دارد.

چون من جاء باالحسنه فله عشر امثالها

  سوال:  بحث در این است که صلوات خدا بر پیامبر(ص) به چه معناست؟آیا قول است ، رحمت است ، فعل است و مانندآن؟    مرحوم نهاوندی در خزینةالجواهر می فرماید: این مقام قول نیست بلکه مقام فعل است خداوند با فعلش علی الدوام بر پیامبر درود متصل و منفصل می فرستد.

پرسش :صلوات خداوند بر پیامبر  ص چه خاصیتی دارد ؟

  پاسخ :امام صادق (ع) می فرماید: صلوات خدا رحمت است و صلوات ملائکه تزکیه و تزکیه یعنی تعریف و ثنای پیامبر و منزه دانستن پیامبر اکرم از هر نقص و آلودگی.

صلوات هم فعل و هم قول خداست. حضرت صدیقة طاهره (س) در خطبة عظیم الشأن خود فرمودند: خداوند در مقام قول و فعل بر وجود مبارک پیامبر اکرم، مدام رحمت می فرستند.

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيمًا : سند قرآنی قول  امام صادق (ع) که فرمودند تأویل آیه این است که تسلیم امر رسول اکرم باشیم

  آیة 65 سورة نساء آمده است./  نساء/ 65 / ص88: فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتىَ‏ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يجَِدُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا

 پس به پروردگارت سوگند- اينطور كه منافقين پنداشته‏اند نيست،- ايمانشان واقعى نيست، مگر وقتى كه تو را در مشاجراتى كه برايشان پيش مى‏آيد. حكم قرار دهند، و در دل خود از هر حكمى كه راندى احساس آزردگى نكنند، و حكم تو را بدون چون و چرا بپذيرند

پس به نص این آیه کسی مؤمن است که تسلیم حکم رسول خدا باشد.

  پس « يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ» چه کسانی هستند؟ کسانی که تسلیم حکم رسول هستند.

  کسانی که تسلیم امر رسول نیستند و ولایت امیرالمؤمنین را قبول ندارند، یا ایها الناس هستند.

  ( در قرآن واژة ناس در معنای دیگری هم بکار برده شده است  گاهی شیعیان،  گاهی اهل بیت(ع). است)

  هُوَ الَّذِى يُصَلىّ‏ِ عَلَيْكُمْ : یعنی ذات اقدس حق تعالی بر شما صلوات می فرستد

« يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ»: یعنی ای کسانی که تسلیم حکم پیامبر هستید« فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ»

  نتیجه : هُوَ الَّذِى يُصَلىّ‏ِ علی الَّذِينَ ءَامَنُواْ  وَ مَلَئكَتَهُ 

خداوند و ملائکه صلوات می فرستند بر کسانی که تسلیم امر رسول  خدا  هستند.(پیامبر (ص) فرمود: بعد از من از امیرالمؤمنین  تا حضرت بقیة الله اطاعت کنید.)  جزای این تسلیم شدن صلوات خدا و ملائکه بر مؤمنین است که از ظلمات ضلات و گمراهی که بعد از پیامبر ایجاد شده، نجات یابند و به سوی  النور هدایت شوند./  از جمع بین دو آیة  9 سورة حدید و 43 سورة احزاب  و روایات بر می آید که :

 فرستادن یک صلوات بر پیامبر (ص) معادل ختم قرآن کریم است. زیرا وقتی بر پیامبر صلوات می فرستیم خداوند و ملائکه بر ما صلوات می فرستند و ثمرة این صلوات خروج از ظلمت به سوی النور است

  چون ثمرة ختم کل قرآن کریم :  لِّيُخْرِجَكمُ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِاست  و هدایت قرآن به سوی اهل بیت (ع) است و قرآن می خواهد ما را محضر اهل بیت ببرد و ما با فرستادن صلواتی که همراه با تسلیم ولایت اولیاء طاهرین باشد به آنها متصل می شویم.

پرسش : در قرآن مقصود از ذکر کیست ؟

  پاسخ : در طلاق/10 / ص559: می خوانیم : أَعَدَّ اللَّهُ لهَُمْ عَذَابًا شَدِيدًا  فَاتَّقُواْ اللَّهَ يَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ  قَدْ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكمُ‏ْ ذِكْرًا(10) تازه اين عذاب و خسران دنياى آنان بود و خداى تعالى براى آخرت آنان عذابى سخت تهيه ديده، پس اى خردمندان از مؤمنين از خدا بترسيد، چون خداوند چيزى كه مايه تذكر شما است بر شما نازل كرده

ذکر کیست؟ و در طلاق/ 11 /ص 559 می خوانیم: رَّسُولًا يَتْلُواْ عَلَيْكمُ‏ْ ءَايَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ مَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنهَْارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا  قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا

 رسولى فرستاده تا آيات خدا را براى شما بخواند، آياتى كه روشن است، تا خدا آنهايى را كه ايمان آورده و اعمال صالح مى‏كنند از ظلمت‏ها به سوى نور بيرون كند. و كسى كه به خدا ايمان مى‏آورد و عمل صالح مى‏كند خدا او را به بهشت‏هايى داخل مى‏كند كه نهرها از زير درختانش جارى است بهشت‏هاى جاودانه كه ايشان تا ابد در آن خواهند بود و خدا چه نيكو كرده است رزق چنين كسان را

  «لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ» ایشان در ظلمت به سر می برند

 پرسش :آن ظلمت چیست؟

  پاسخ : ما دو نوع اقرار  به ایمان داریم: زبانی و قلبی

  کسانی که زبانی اقرار کنند در ظلمت به سر می برند

  حجرات / 14/ ص517: در  قَالَتِ الْأَعْرَابُ ءَامَنَّا  قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَ لَاكِن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْايمَانُ فىِ قُلُوبِكُمْ  وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيًْا  إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

 اعراب باديه‏نشين به تو گفتند ايمان آورديم. بگو: نه، هنوز ايمان نياورده‏ايد و بايد بگوييد اسلام آورديم چون هنوز ايمان در دلهاى شما داخل نشده و اگر خدا و رسول را اطاعت كنيد خدا از پاداش اعمالتان چيزى كم نمى‏كند كه خدا آمرزگار رحيم است

  حجرات / 15 / ص517: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُواْ وَ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ  أُوْلَئكَ هُمُ الصَّدِقُونَ /مؤمنين تنها آنهايى هستند كه به خدا و رسولش ايمان آورده و ديگر شك به خود راه ندادند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند تنها اينان صادقند

  پس ایمان به دل چیست؟ تسلیم رسول خدا شدن «ياايهاالذين امنو اطيعوالله و اطيعوالرسول و اولي الامرمنكم »

 فلذا تا کسی ولایت را قبول نکند هم چنان در ظلمت به سر می برد. یک نور دارد و آن نور اسلام است و یک ظلمت دارد و آن ظلمت عدم قبول ولایت است و این ظلمت در قلب اوست.

   ظلمت چیست؟ آن که ولی انسان طاغوت باشد

   در بقره/ 257 /ص43 : اللَّهُ وَلىِ‏ُّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ  وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلىَ الظُّلُمَاتِ  أُوْلَئكَ أَصْحَبُ النَّارِ  هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ

 خدا سرپرست و كارساز كسانى است كه ايمان آورده باشند، ايشان را از ظلمت‏ها به سوى نور هدايت مى‏كند و كسانى كه (به خدا) كافر شده‏اند، سرپرستشان طاغوت است كه از نور به سوى ظلمت سوقشان مى‏دهد، آنان دوزخيانند و خود در آن بطور ابد خواهند بود

 

بازدیدها: 88

همچنین ببینید

موضوع«عصمت وحی آوران» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

عصمت وحی آوران (سوره الشوري) (51) (ص 488) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =