خانه / مقالات / مثنوی معنوی / تفسیر موضوعی / تنظیم مباحث موضوعی مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی-بحث سالک و عوامل رسانندۀ او به محبوب

تنظیم مباحث موضوعی مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی-بحث سالک و عوامل رسانندۀ او به محبوب

سالک و عوامل رسانندة او به محبوب

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

در سورۀ بقره آیة 216،  ص 34:  …عَسىَ أَن تَكْرَهُواْ شَياً وَ هُوَ خَيرٌ لَّكُمْ. .. چه بسا شما چیزی را نمی پسندید و حال آن که آن  به سود شما تمام می شود

در سورۀ زخرف، 67، ص 494: الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ(آن روز دوستان دنيايى دشمن يكديگرند مگر پرهيزكاران)

سورۀ التغابن،  14،  ص557: إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ. … (بعضى از همسران و فرزندان شما دشمن شمايند از آنان بر حذر باشيد. …)و این حدیث(درالدّر المنثور، ج 1، ص 156):  إنَّ الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَ إنَّهُ مُبتَلِيهم فيها وَ أَمَرَهُم بِالصَّبْرِ وَ بَشَّرَهُم (جهان خانه آزمايش است. حق تعالى بندگان را در آن خانه مى‏آزمايد و شكيبايى شان فرموده و مژده شان داده.)

به قول خواجة شیراز در غزل 71: 

در طریقت هر چه پیش سالک آید خیر اوست

      در طریق مستقیم ای دل کسی گم راه نیست

غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل

            زیرا که چو وا بینی خیر تو در آن باشد

در مسیر سلوک عاشقانه حتی عوامل ناخوش آیند  رسانندة سالک به مقصود و مقصد می شود

مولانا در دفتر چهارم از بیت(80) به بعد در این معنی می فرماید:

هر چه مكروه است چون شد او دليل

سوى محبوبت حبيب است و خليل‏

حكايت آن واعظ كه هر آغاز تذكير، دعاى ظالمان و سخت دلان و بى‏اعتقادان كردى

 (81)

آن يكى واعظ چو بر تخت آمدى

قاطعان راه را داعى شدى‏

 (82)

 دست بر مى‏داشت يا رَب رحم ران

بر بدان و مفسدان و طاغيان‏

 (83)

 بر همه تسخر كنان اهل خير

بر همه كافر دلان و اهل دير

 (84)

 مى‏نكردى او دعا بر اصفيا

مى‏نكردى جز خبيثان را دعا

 (85)

 مر و را گفتند كين معهود نيست

دعوت اهل ضلالت جود نيست‏

 (86)

گفت نيكويى از اين‏ها ديده‏ام

من دعاشان زين سبب بگزيده‏ام‏

 (87)

خبث و ظلم و جور چندان ساختند

كه مرا از شر به خير انداختند

 (88)

هر گهى كه رو به دنيا كردمى

من از ايشان زخم و ضربت خوردمى‏

(89)

كردمى از زخم آن جانب پناه

باز آوردندمى گرگان به راه‏

 (90)

چون سبب ساز صلاح من شدند

پس دعاشان بر من است اى هوشمند

 (91)

بنده مى‏نالد به حق از درد و نيش

صد شكايت مى‏كند از رنج خويش‏

 (92)

حق همى‏گويد كه آخر رنج و درد

مر تو را لابه كنان و راست كرد

 (93)

اين گله ز آن نعمتى كن كِت زند

از در ما دور و مطرودت كند

 (94)

در حقيقت هر عدو داروى توست

كيميا و نافع و دل جوىِ توست

 (95)

 كه از او اندر گريزى در خلا

استعانت جويى از لطف خدا

 (96)

 در حقيقت دوستانت دشمن‏اند

كه ز حضرت دور و مشغولت كنند

 در سورة الرحمان  که با آیة الرَّحْمَنُ (1) آغاز می شود در آیات(35)و (36) : يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ  فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ و آیات 41 وتا 45 : یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ، فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ، هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ ، يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ، فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  حتی عذاب دوزخ را در راستای رحمت رحمانیة پروردگار بر می شمرد

نتیجه: در غالم هستی برای مومن همه چیز به خیر و صلاح و برای کافر و منافق همه چیز به زیان است.

والسلام

بازدیدها: 32

همچنین ببینید

موضوع«عصمت وحی آوران» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

عصمت وحی آوران (سوره الشوري) (51) (ص 488) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =