خانه / مقالات / مثنوی معنوی / تفسیر موضوعی / تنظیم مباحث موضوعی مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی – بحث عشق غلط و نتایج آن

تنظیم مباحث موضوعی مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی – بحث عشق غلط و نتایج آن

عشق غلط و نتایج آن و عقوبت قیامت

در بحث عشق نوشتم که سه نوع عشق داریم و در این مجال در بارة نوع سوم یعنی عشق غلط می نویسم

خداوند انسان را برای عشق خویش آفریده است

در احادیث قدسی می فرماید، یابنَ آدم خَلقتُ الاشیاءَ لأجلکَ و خَلَقتُکَ لِأجلی، ای پسر آدم همه چیز را برای تو و تو را برای خودم آفریدم ( المنهج القوی ، ج 5، ص 516 ؛ علم الیقین، ج 1، ص 381)

پس انسان هدف نهائی خلقت و غایة الغایات و هدف اصلی آفرینش است و او احسن المخلوقین است، چنانچه خدایش، احسن الخالقین است.

انسان ها باید همواره به خداوند و اسماء و صفات او عشق ورزند

ولی از آن جا که  آن ها اسیر ظاهر اند بنابراین به زیبائی های ظاهر دلبسته می شوند و غافل از این نکته اند که ظاهر دنیا در معشوقان ظاهری  به قول مولانا در دفتر اول از بیت( 2801) : در حکم دیواری است که وقتی بر روی آن نور می افتد اذهان کودک اندیش، نور را از دیوار می پندارند و حال آن که هر گاه نور را از دیوار برداریم جز یک دیوار سیاه برجای نمی ماند

گفتة مولانا :

 در بيان آن كه عاشق دنيا بر مثال عاشق ديواريست كه بر او آفتاب تافته و جهد نكرد تا فهم كند كه آن تاب از ديوار نيست از آفتابست از آسمان چهارم لاجرم كلى دل بر ديوار نهاد و چون پرتو آفتاب به آفتاب پيوست او محروم ماند و حيل بينهم و بين ما يشتهون

( 2801) عاشقان كل نه اين عشاق جزو    

                  ماند از كل آن كه شد مشتاق جزو

 ( 2802) چون كه جزوى عاشق جزوى شود           

                        زود معشوقش به كل خود رود

( 2803) ريش گاو بنده‏ى غير آمد او  

                     غرقه شد كف در ضعيفى در زد او

( 2804) نيست حاكم تا كند تيمار او      

                             كار خواجه‏ى خود كند يا كار او

و این دلبستگی به ظاهر، سبب رنج فراوان آن ها می شود که چرا دل بستند؟

 و برای وصال به این معشوق دروغین آن قدر به تلاش بی جا می پردازند و به جائی نمی رسند و غالبا این گونه عشق ها به ناکامی می انجامد

مولانا در دفتر چهارم بیت 229 به بعد در ادامة داستان آن عاشق دراز هجران می فرماید:

 (229) عاشقان از درد ز آن ناليده‏اند

 كه نظر ناجايگه ماليده‏اند

ناجايگه نظر ماليدن: به جايى كه نبايد نگريستن. نگاه آلوده داشتن. عشق و شهوت را به يك ديده نگريستن

 و آن معشوق را چون آهوی بى‏شبان دانسته و او را اسیری به رایگان در اختیار خود پنداشته اند

 (230) بى‏شبان دانسته‏اند آن ظَبى را

 رايگان دانسته‏اند آن سَبى را

ظَبى: آهو. سَبى: اسير.

  (231) تا ز غمزه تير آمد بر جگر

 كه منم حارس، گزافه كم نگر

این عاشقان پندارشان این است که خداوند نمی بیند و نمی داند و کاری به کار آن ها ندارد و حال آن که این همه رنج که برای آن ها پیش می آید بازتاب غیرت خداوندی اوست که غیر را برای دیگران بر نمی تابد و رسوائی آخرت در انتظار آن ها است

یکی از نام های قیامت آشکار شدن پنهانی هاست در سورة طارق، آیة  9، ص 591 می خوانیم:  یَوْمَ تُبْلىَ السَّرَائرُ روزی که نهانی های افراد، پیدا می شود

خداى تعالى دروصف قیامت مى‏فرمايد در آن كجى و ناهموارى نخواهى ديد. (اشاره به سورۀ طه، 105تا107، ص319:  وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ اَلْجِبالِ فَقُلْ يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً فَيَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً لا تَرى‏ فِيها عِوَجاً وَ لا أَمْتاً، يعنى حال كوهها را از تو مى‏پرسند (كه در روز قيامت چه مى‏شوند) بگو خداوند آنها را خورد و پراكنده مى‏كند پراكندگى سخت پس پايه آن را صاف و خالى از هر چيز مى‏كند به طورى كه در آن كجى و ناهموارى نخواهى ديد.)

والسلام

 

بازدیدها: 35

همچنین ببینید

موضوع«عصمت وحی آوران» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

عصمت وحی آوران (سوره الشوري) (51) (ص 488) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =