خانه / مقالات / مثنوی معنوی / تفسیر موضوعی / موضوع اختلاف و اتحاد از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

موضوع اختلاف و اتحاد از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

 

در عالم یک نوع اتحاد ماهوی بین اجزاء جهان دیده می شود که این اجزاء اگر جزئی دیده شوند مختلف اند ولی اگر کلی نگریسته شوند از آن جهت که همه گی تشکیل دهندة یک نظام آفرینشی هستند ، با حذف یک جزء در کل نظام خلل وارد می شود پس همه متحد اند

 

دفتر اول

( 2914) اولا بشنو كه خلق مختلف

مختلف جانند از يا تا الف‏

اولا بدان كه افراد مختلف بشر در اين جهان مثل حروف الفبا ساختمان و روح و روانشان با هم اختلاف دارد.]

( 2915) در حروف مختلف شور و شكى است

گر چه از يك رو ز سر تا پا يكى است

در حروف مختلف اختلافاتى هست اگر چه سر هم رفته همه حرف هستند و يكى محسوب مى‏شوند اينها مثل ساعات روزاند كه از اول تا آخر يك روز محسوب مى‏شود ولى هر ساعت و دقيقه با ساعات و دقايق ديگر اختلاف دارد.‏

شور: اضطراب و نگرانى خاطر، مجازا، دو دلى و شك براى آن كه موجب نگرانى است، در كشف الاسرار كلمه‏ى (ريب) به ((شور دل)) ترجمه شده است. كشف الاسرار، انتشارات دانشگاه طهران، ج 1، ص 104.

( 2916) از يكى رو ضد و يك رو متحد

از يكى رو هزل و از يك روى جد

از يك رو با هم ضدند و از يك روى ديگر با هم متحدند زيرا همه بشرند

حروف الف با هر يك صوتى را حكايت مى‏كند و بدين جهت با همديگر متغاير است اما همين حروف در تركيب كلمات پهلوى هم قرار مى‏گيرند و بر معنى واحدى دلالت دارند پس اگر هر يك را جداگانه بنگريم متغاير و خلاف يكديگراند و اگر تركيب كلمه را در نظر گيريم آنها متحد و هم داستان‏اند هم بر اين قياس، اجزاى جهان آفرينش هر يك مغاير آن ديگر است از آن جهت كه صورت و طبيعت و شكل و خواص جداگانه دارد و اگر چنين نبود وجودى ممتاز و مشخص شناخته نمى‏شد ولى همه‏ى آنها اجزاى جهان خلقت هستند كه با يكديگر پيوسته‏اند و پيكر عالم كبير و جهان مهين را تشكيل داده‏اند و هر يك بجاى خود وظيفه‏اى دارند كه نظام آفرينش بر آن نهاده شده است و حكمت خلقت بر آن متكى است و بدان تمام و كمال مى‏يابد،

 كاندرين ملك چو طاوس بكار است مگس.

 و هر گاه جهان و اجزاى آن را بدين نظر نگاه كنيم ميان آنها مغايرتى نخواهيم ديد و همه را يگانه و دمساز خواهيم يافت.

 

بازدیدها: 11

همچنین ببینید

موضوع«عصمت وحی آوران» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

عصمت وحی آوران (سوره الشوري) (51) (ص 488) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 2 =