خانه / مقالات / مثنوی معنوی / تفسیر موضوعی / موضوع «شیاطین انس و جن» از مثنوی شریف توسط استاد محمد قدسی

موضوع «شیاطین انس و جن» از مثنوی شریف توسط استاد محمد قدسی

دفتر اول

منافقان شیطان های انسان نما هستند

(سوره البقره) (14) (ص 3)وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (14)

***

 ( 1874) ديو سوى آدمى شد بهر شر

سوى تو نايد كه از ديوى بتر

 ( 1875) تا تو بودى آدمى ديو از پى‏ات

مى‏دويد و مى‏چشانيد او مى‏ات‏

 ( 1876) چون شدى در خوى ديوى استوار

مى‏گريزد از تو ديو نابكار

 ( 1877) آن كه اندر دامنت آويخت او

چون چنين گشتى ز تو بگريخت او

كَمَثَلِ اَلشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اُكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اَللَّهَ رَبِّ اَلْعالَمِينَ 59: 16. (مانند شيطان كه به انسان گفت كافر شو و چون كفر آورد گفت من از تو اى آدمى بيزارم. من از خدا كه پروردگار جهان و جهانيان است مى‏ترسم.) الحشر، آيه‏ى 16.

***

چه بسا انسان هایی که خود از شیطان شیطان ترند ولی پرتو نور حقیقت که بر آن ها زده است باید رخت بر بندد تا به واژگونی خود واقف گردد

( 3290) بر بليس و ديو از آن خنديده‏اى

كه تو خود را نيك مردم ديده‏اى‏

 ( 3291) چون كند جان باژگونه پوستين

چند وا ويلا بر آرد ز اهل دين‏

پوستين باژگونه كردن: در امثال و حكم از سيرت و سان باز گشتن معنى شده و به معنى باطن را ظاهر كردن آمده و اين بيت را شاهد آورده‏اند. ولى در اين بيت به معنى دگرگون كردن است، چون جان قالب تن را رها كند و به قالبى ديگر رود.وا ويلا: واى بر من.

 ***

( 3296) صد هزاران سال ابليس لعين

بود ابدال و امير المؤمنين‏

امير المؤمنين: فرمانده گرويدگان، از اين تركيب مقصود مولانا معنى لغوى است، مهتر مؤمنان و از مؤمنان فرشتگان مقصود است.ابدال: جمع بديل: گزيده، ولى.

( 3297) پنجه زد با آدم از نازى كه داشت

گشت رسوا همچو سرگين وقت چاشت‏

ناز: به خود باليدن.پنجه زدن: به ستيز برخاستن.

سرگين وقت چاشت: سرگينى كه آفتاب بر آن تابد و گندش را آشكار كند.

بازدیدها: 16

همچنین ببینید

موضوع«عصمت وحی آوران» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

عصمت وحی آوران (سوره الشوري) (51) (ص 488) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =