خانه / مقالات / مثنوی معنوی / تفسیر موضوعی / موضوع «سجینیان اهل تردد هستند» از مثنوی شریف توسط استاد محمد قدسی

موضوع «سجینیان اهل تردد هستند» از مثنوی شریف توسط استاد محمد قدسی

 

 

 

آنان که طینتشان از سجین است اهل ترددند

        در عالم الست گروهی به زبان اقرار کردند ولی به دل منکر ربوبیت خداوند بودند و به همین علت ، در طینتشان از عالم سجین  است

(سوره مطففين) (7) )ص588) كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ (7) چنین نیست [که خیال می کنند با کم فروشی پرونده ای نخواهند داشت،] قطعاً پروندۀ بدکاران در «سِجّین است»«7» وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ (8)و تو، چه می دانی که سِجّین چیست؟«8» كِتَابٌ مَّرْقُومٌ (9) سرنوشتی حتمی [چون دوزخ است که برای خائنان] مقرر شده«9»

 و از این جهت اینان چون لیاقت محیط طیب و طاهر را ندارند در خانة یک مشرک و یا فاسد به دنیا می آیند  

برای کسانی که خوب و خوبیها را ندیده اند و به جز با پلیدی و پلیدان به سر نبرده اند همه جا تاریک است و همه چیز نامناسب

دفتر پنجم( 593) آن تنى را كه بود در جان خلل

خوش نگردد گر بگيرى در عسل‏

( 594) اين كسى داند كه روزى زنده بود

از كف اين جانِ جان جامى ربود

( 595) و آن كه چشم او نديده است آن رُخان

پيش او جان است اين تفِّ دخان‏

( 596) چون نديد او عُمَّر عبد العزيز

پيش او عادل بود حجّاج نيز

( 597) چون نديد او مارِ موسى را ثبات

در حِبال سحر پندارد حيات‏

( 598) مرغ كو ناخورده است آبِ زلال

اندر آب شور دارد پرّ و بال‏

مولانا در جای دیگر در این باره می گوید کرم ته خاک که خاک می خورد  باخود می پندارد که هیچ کس مانند او حلوائی نمی خورد

در بحث لا جبر و لا تفویض این موضوع را کاملا نوشتم

*** 

بر عکس مومنان اند که پس از آنی که

 از چنگ مصائب دنیوی آزاد و رها شدند و به عالم الست رفتند قدر عالم الست را به خوبی می دانند وگرنه فکر می کنند که عوالم غیبی مانند عالم ماده سراسر تزاحم و تضاد می باشد

آنان كه به عكس‏ها دل مى‏بندند از جان

 بويى نبرده‏اند.

( 599) جز به ضد ضد را همى نتوان شناخت

چون ببيند زخم بشناسد نواخت‏

( 600) لاجرم دنيا مقدّم آمده است

تا بدانى قدر اقليم الست‏

دفتر پنجم ( 601) چون از اينجا وارهى آن جا روى

در شكر خانه ابد شاكر شوى‏

( 602) گويى آن جا خاك را مى‏بيختم

زين جهان پاك مى‏بگريختم‏

( 603) اى دريغا پيش از اين بوديم اجل

تا عذابم كم بدى اندر وَجَل

 

همچنین ببینید

موضوع «فرق ظن و گمان» از مثنوی معنوی توسط استاد محمد قدسی

    فرق یقین با ظن و گمان (سوره ملك) (22) (ص 563 )أَفَمَن يَمْشِي ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =